Ilman tukipalveluiden asiantuntijoita ja assistentteja työelämä ontuu
Helsingin Sanomien artikkeli (6.10.) käsitteli työelämän ”turhakkeita” – tehtäviä, jotka tuntuvat vääriltä tai tarpeettomilta omassa roolissa. Psykologi Petri Karkkola havainnoi monen asiantuntijan työpäivien täyttyvän tehtävistä, jotka ennen kuuluivat sihteereille tai assistenteille.
Kehitys on hälyttävä. Työtehtäviä ja työkuormia on uskallettava tarkastella säännöllisesti, ja tarvittaessa rohkeasti palkata takaisin tukipalveluiden asiantuntijoita. Heidän työnsä ei ole kadonnut mihinkään, päinvastoin, se on muuttunut entistä vaativammaksi. Näiden työntekijöiden avulla jokainen voi keskittyä omaan osaamiseensa – siihen, missä on parhaimmillaan. Se on inhimillistä ja myös taloudellisesti järkevää.
Kun päällikkö tai johtaja käyttää aikaansa hallinnollisiin tehtäviin, kokousjärjestelyihin, matkavarauksiin tai -laskuihin, kyse ei ole tehokkuudesta, vaan väärästä työnjaosta. Tehostamisen nimissä on kadotettu paljon osaamista, joka aiemmin teki työstä sujuvaa ja organisaatiosta tehokkaan.
Tukipalveluiden ammattilaiset pitävät pyörät pyörimässä ja varmistavat, että kaikki toimii saumattomasti. He työskentelevät eri toimialoilla ja tehtävänimikkeillä, kuten asiantuntijoina, assistentteina ja esihenkilöinä – esimerkiksi myynnin, markkinoinnin, viestinnän, talouden, hallinnon, toimistotyön, asiakaspalvelun, hankinnan, logistiikan, hoitoalan, IT-tuen, HR:n, laadun, turvallisuuden ja vastuullisuuden tehtävissä. Ilman heidän työpanostaan organisaatioiden tavoitteet ja menestys jäävät haaveeksi.
Jokainen työ on tärkeä – myös se, jota ei aina huomata ennen kuin se puuttuu. Osaajia tarvitaan aina!
Elina Husa
Skilla ry:n puheenjohtaja
Skilla ry – tukipalveluiden asiantuntijoiden ja assistenttien ainoa ammattiyhdistys Suomessa