Näin Skilla on esillä Evento-lehdessä sekä sosiaalisessa mediassa
Skilla ry pitää jäsenistään huolta.
Skilla ry on tukipalveluiden asiantuntijoiden ainoa ammattiyhdistys Suomessa. Se on osa Akavan Erityisalojen jäsenjärjestöä, joka vastaa 25.000 jäsenen edunvalvonnasta.
Skilla ry:n marraskuussa 2024 julkaistun tutkimusraportin (IRO Research) mukaan tukipalveluiden työtehtävät eivät ole katoamassa, vaan muuttumassa entistä monipuolisemmiksi ja asiantuntijuutta korostaviksi. Skilla ry panostaakin nyt jäsenistönsä edunvalvontaan entistä vahvemmin: tukipalveluiden asiantuntijoiden tulee saada äänensä kuuluville. ”Haluamme olla alan vahva edunvalvoja ja jäsentemme monipuolinen tuki. Tukipalveluiden asiantuntijoiden työssä on edelleen omat haasteensa, mutta yhdessä saamme äänemme kuuluville”, Skilla ry:n puheenjohtaja Elina Husa sanoo. Skillan tavoitteena on toimia tukipalvelujen parissa työskentelevien vahvana vaikuttajana ja asiantuntijana. ”Tukipalveluiden asiantuntijoiden laaja-alainen osaaminen on merkittävä asia nykypäivän työelämässä – ja tulevaisuudessa rooli erilaisissa yhdistelmätehtävissä korostuu edelleen. Samalla ammattiyhdistyksen merkitys näkyy jatkossa yhä voimakkaammin vaativaa osaamista sisältävissä tukipalvelutehtävissä. Jäsenten tekemä työ ei ole katoamassa, vaan se muuttuu työelämän murroksen mukana – ja tässä haluamme olla mukana; aktiivisena kanssakulkijana, apuna ja tukena”, Husa tiivistää.
Skilla tukee jäseniään myös ammatillisessa kasvussa ja työelämän muutoksessa tarjoamalla koulutusta ja verkostoitumismahdollisuuksia. ”Tarjoamme jäsenillemme yhteisön, jossa voi kehittää ammatillista osaamistaan ja verkostoitua kollegoiden kesken. Akavan Erityisaloihin kuuluminen takaa jäsenillemme myös monipuoliset lakipalvelut ja kattavan edunvalvonnan”, Skilla ry:n toiminnanjohtaja Elina Havu muistuttaa.

Et ole yksin.
Vuonna 2021 toteutetun jäsentutkimuksen mukaan jopa 56 % Skilla ry:n jäsenistä kokee epäasiallista kohtelua ammattinimikkeeseensä liittyen. Uusi jäsentutkimus toteutettiin vuonna 2024 ja tulos laski 47 %:iin, ollen edelleen suhteellisen korkea. Tukipalvelutyön kuvitellaan usein sisältävän pelkästään rutiininomaisia ja suorittavia työtehtäviä. Todellisuudessa tukipalveluiden, esimerkiksi assistenttien ja muiden toimistotyön ammattilaisten työnkuva on muuttunut yhä kompleksisempien asioiden työstämiseksi ja vahvaa asiantuntijuutta vaativaksi. Lisäksi työ on usein näkymätöntä, mutta välttämätöntä organisaation sujuvalle toiminnalle.
”Tutkimuksemme mukaan jäsenistömme –erityisesti esimerkiksi johdon assistentit – kokevat työssään herkästi epäasiallista kohtelua, kuten vähättelyä, ulkopuolelle jättämistä ja arvostuksen puutetta. Ammattiyhdistyksenä meillä on tärkeä rooli jäsentemme tukemisessa ja työelämän kehittämisessä. Uudessa strategiassamme olemme pohtineet näitä asioita erityisellä vakavuudella ja panostamme jatkossa yhä voimakkaammin jäsenistömme ammatillisen arvostuksen lisäämiseen. Haluamme kehittää ratkaisuja epäasiallisen kohtelun taklaamiseen ja siihen, että lopputuloksena on hyvinvoiva, tyytyväinen työntekijä”, Havu summaa. Skilla auttaa silloin, kun apua tarvitaan – se on työelämän vakuutus. Skilla pitää ääntä jäsentensä puolesta esimerkiksi epäasiallisesta kohtelusta. Vaikka työelämässä on aina haasteita, asioista rohkeasti sekä avoimesti puhumalla voidaan saada muutosta aikaan ja rakentaa yhdessä yhä parempaa ja kestävämpää työelämää. ”Skillassa kukaan ei jää yksin. Tule mukaan vaikuttamaan – teemme joka päivä töitä sen eteen, että tukipalveluiden asiantuntijoiden ääni kuuluu ja työ saa ansaitsemansa arvostuksen”, Elina Havu painottaa.
