Skillan työnantajakysely: Assistentin ammatti ei katoa vaan muuttuu – sidos tekoälyyn vahvistuu
Tekoäly on muuttamassa assistentin roolia asiantuntijatyön suuntaan, työnantajat uskovat. Skilla ry:n työnantajakyselyyn vastanneista valtaosa näkee assistenttityölle yhtä paljon, ellei enemmän tarvetta kuin nykyisin. Assistentin työnkuvan arvioidaan monipuolistuvan.
Työnantajien näkemyksen mukaan assistentin ammatti ei ole päinvastaisesta uutisoinnista huolimatta katoamassa tekoälyn myötä, osoittaa Skilla ry:n tuore kyselytutkimus ”Assistentti- ja tukipalvelutyön nykytila ja tulevaisuus”. Sen sijaan työnantajat arvioivat ammatin muuttuvan ja monipuolistuvan, kun tekoäly ja automaatio otetaan työpaikoilla käyttöön.
Tutkimus toteutettiin nyt ensimmäistä kertaa ja sen vastaajina olivat Skillan jäsenten työnantajat.
Kyselyn mukaan 86 % työnantajista uskoo, että assistenttien ja tukipalvelutyön tehtäville on edelleen tarvetta vähintään yhtä paljon kuin nykyisin. Lisäksi tekoälyn uskotaan tarjoavan merkittäviä mahdollisuuksia assistenttien työssä, kuten rutiinitehtävien tehostamista ja tiedonhankinnan nopeuttamista, mikä on hyvä asia.
Kyselyyn vastanneet työnantajat uskovat, että tekoäly muuttanee assistentin työnkuvaa asiantuntijaroolin suuntaan, jossa korostuu tiedon hankinta ja analysointi.
Tekoälyn tulon myötä tukipalveluihin ja assistentteihin tulee työpaikoilla panostaa.
Tukipalveuista ei kannata leikata
– Jäsentemme työnantajat luottavat kyselyn mukaan vahvasti assistenttityön tulevaisuuteen, tiivistää Skilla ry:n puheenjohtaja Elina Husa.
– Tutkimus osoittaa, ettei tekoäly ole assistenttityölle uhka vaan mahdollisuus. Se vähentää aikaa vieviä rutiinitehtäviä ja vapauttaa aikaa luovemmille ja asiantuntijuutta vaativille tehtäville, mikä tekee työstä entistä monipuolisempaa ja vaativampaa.
– Yleissihteerin työ saattaa kadota tekoälyn myötä, mutta asiantuntijuutta vaativat tekoälyyn sidotut tukipalvelutehtävät ovat yhä tarpeellisempia. Siksi näen erittäin huolestuttavana, että tekoälyn varjolla perustellaan tukipalveluihin tehtäviä henkilöstövähennyksiä. Tekoälyn tulon myötä tukipalveluihin ja assistentteihin tulee päinvastoin työpaikoilla panostaa, Husa painottaa.
Assistentti kannattaa valita työpaikan tekoälystä vastaavaksi asiantuntijaksi, sillä ammattikunnalla on ainutlaatuinen yhdistelmä teknistä osaamista ja inhimillisiä taitoja.
Assistenteista”tekoälykuiskaajia”
Skillan toiminnanjohtaja Elina Havu ehdottaa, että tukipalveluiden asiantuntijat ja assistentit voisivat jatkossa toimia tekoälyn kouluttajina, ”opettajina” ja tulkitsijoina.
– Tekoäly ei ymmärrä esimerkiksi tunneälyä, sosiaalisia taitoja, empatiaa tai tilannetajua. Ihmistä tarvitaan edelleen tekemään näitä päätöksiä, joita ei koneella korvata. Tämä on ammattikunnallemme luonteva tehtävä, sillä olemme kautta historian olleet ensimmäisiä ottamassa työssä käyttöön uutta teknologiaa, Havu korostaa.
Havun mukaan työpaikkojen kannattaa valita esimerkiksi assistentti tekoälyä opettavaksi asiantuntijaksi, sillä ammattikunnalla on ainutlaatuinen yhdistelmä teknistä osaamista ja inhimillisiä taitoja. Lisäksi assistentit ymmärtävät yleensä laajasti organisaation toimintaa.
Tutkimuksen toteutti Iro Research Oy Skilla ry:n toimeksiannosta. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluin, jotka tehtiin lokakuun ja marraskuun 2024 aikana. Tutkimuksessa selvitettiin tekoälyn vaikutuksen lisäksi esimerkiksi assistenttien ja tukipalvelutehtävien tulevaisuuden tarpeita, alan osaamistarpeita, harjoittelijoiden merkitystä sekä osaajien saatavuutta.
Lisätiedot:
Elina Husa, puheenjohtaja, p. 0500 435 301, puheenjohtaja@skillary.fi
Elina Havu, toiminnanjohtaja, p. 040 718 5845, elina.havu@skillary.fi